Gå til innhold
  • Bli medlem

Grånebba 1305 moh i Todalen, 30/10-05, like vest for Trollheimen


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

SÅ har jeg vevd Grånebba:

http://www.krovoll.net/Vassnebba/

Aldri trodde jeg at en slik Indian Summer nå i Trollheimen kunne virkeliggjøre

sommerfoturer langt over 1. november, tørt og fint og snøfritt over det hele !

Haldis kan sikkert forklare nøye om den skal hete Vass eller Grånebba,

likeså - kunne du repetert turbeskrivelsen utfra billedserien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Haldis kan sikkert forklare nøye om den skal hete Vass eller Grånebba,

likeså - kunne du repetert turbeskrivelsen utfra billedserien ?

Beklager at jeg ikke har svart deg før, har nettopp begynt i ny jobb så det har vært litt travelt i det siste....

Så det bar på Vassnebba med deg. Da vi var der i september var det nysnø på toppene i Trollheimen - flott rundskue...! Todalingene sier Vassnebba, Ålvundeidingene sier Grånebba. På Stangvikkartet står begge navna, men Grånebba står med uthevet skrift! Vi sier Vassnebba (i solidaritet med Todalingene:-) Fulgte du eggen nedatt eller?

På bilde 12 i serien din ser du forresten rett inn i sørveggen på Indre Sula, der vi rota oss opp i stry for noen år siden, skummelt....:?:

Limer inn turbeskrivelsen min fra et annet innlegg, du har jo fått med deg både den gamle rønna, hytta, vatnet og alt på bildene dine ser jeg.

Start som sagt ved brannstasjonen inni Todalen (bilde nr 1 i serien din), følg skogsveien til endes (bilde 2) og følg god sti opp til ei gammel rønne(bilde 3). Når du kommer hit går du noen skritt til venstre ved husnova (sett nedenfra) og sikter deg inn på ei hytte du ser mellom trærne(bilde 4). Fra denne hytta går det god sti (bilde 5) opp til Vassnebbvatnet (bilde 7 viser bekken som renner ut av Vassnebbvatnet - står Blåvatnet i bildeteksten?)som du runder på østsida. Opp i sadelen mellom Vassnebba og Rambjøra, og så i bratt steinurd opp på toppen på Vassnebba (1305 moh). Ned igjen valgte vi å gå ned mot øst, for så å komme ned til Vassnebbvatnet på østsida(skal være SØRsida). Rett under toppen er det et parti som nok kan føles litt luftig, så de fleste returnerer ned samme veg de kom opp. Alternativt kan man jo gå andre veien, dvs. OPP eggen (ofte bedre å gå opp enn ned ikke sant?)

På bilde 6 ser Neådalssnota fristende ut ikke sant?:x

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Beklager at jeg ikke har svart deg før, har nettopp begynt i ny jobb så det har vært litt travelt i det siste....

Så det bar på Vassnebba med deg. Da vi var der i september var det nysnø på toppene i Trollheimen - flott rundskue...! Todalingene sier Vassnebba, Ålvundeidingene sier Grånebba. På Stangvikkartet står begge navna, men Grånebba står med uthevet skrift! Vi sier Vassnebba (i solidaritet med Todalingene:-) Fulgte du eggen nedatt eller?

På bilde 12 i serien din ser du forresten rett inn i sørveggen på Indre Sula, der vi rota oss opp i stry for noen år siden, skummelt....:shock:

Limer inn turbeskrivelsen min fra et annet innlegg, du har jo fått med deg både den gamle rønna, hytta, vatnet og alt på bildene dine ser jeg.

På bilde 6 ser Neådalssnota fristende ut ikke sant?;)

haldis

Så trivele å hør fra deg igjen!

Denne dagen, selv hvor deilig sol og varme, var preget av heftig sønnavind. Jeg hadde tanker om egga nedigjen idet minste.

Lunsjen ved Blåvatnet (det står det på kartet mitt) var vindfull og vel oppe på Vassnebba fikk jeg sønnavind rett i mot, det var med nødskrik jeg klorte meg bortil varden, det var ikke enkel å ta bilde av Virumkjerringa av den grunn.

Det er ikke bare N. Snota som så fristende ut, en kan i fleng nevne Virumkjerringa og Smisetnebba!

Har du nykartet: Stangvik 1420 IV ? Er de nye skogsveiene opp fra Todalen kommet med?

Jeg må få bestemt meg på veven min: GRÅ eller VASS nebba - ka ty du ?

post-511-133474405965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.